Bel 0900-8864

Dag & nacht bereikbaar

11 mei 2022

Cliënten vol lof over zorg en huishoudelijke hulp

Directeur Wim Faber straalt van trots. Uit onderzoek blijkt dat cliënten onze zorg gemiddeld beoordelen met het rapportcijfer 9.2. Onze huishoudelijke hulp krijgt een ruime 8. Wim Faber is meer dan tevreden: “de medewerkers leveren geweldig werk, ondanks de coronapandemie en de hoge werkdruk. Dag in, dag uit staan zij met zorg en aandacht voor onze cliënten klaar. Dat is fantastisch, daar ben ik ongelooflijk trots op.”  Directeur Wim Faber straalt van trots. Uit onderzoek blijkt dat cliënten onze zorg gemiddeld beoordelen met het rapportcijfer 9.2. Onze huishoudelijke hulp krijgt een ruime 8. Wim Faber is meer dan tevreden: “de medewerkers leveren geweldig werk, ondanks de coronapandemie en de hoge werkdruk. Dag in, dag uit staan zij met zorg en aandacht voor onze cliënten klaar. Dat is fantastisch, daar ben ik ongelooflijk trots op.”  

Thuiszorg Het Friese Land onderzoekt elk jaar of cliënten tevreden zijn en hoe zij de zorg ervaren die zij bij ons krijgen. Onderzoeksbureau ZorgfocuZ voerde dit onderzoek eind 2021 voor ons uit. Voor het eerst dit jaar onderzocht ZorgfocuZ op verzoek van Thuiszorg Het Friese Land ook hoe tevreden cliënten zijn over de huishoudelijke hulp die wij bieden. Dit onderzoek werd vlak voor de zomer van 2021 uitgevoerd. De resultaten, zowel voor de PREM als voor het onderzoek over de huishoudelijke hulp zijn boven verwachting.

Hulde aan de medewerkers
Alle eer daarvoor gaat naar onze medewerkers, stelt directeur Wim Faber. “Onze cliënten zijn bijzonder tevreden en vol lof. Ook tijdens de coronapandemie, toch een hele pittige tijd, heeft iedereen keihard gewerkt om met elkaar de beste zorg en huishoudelijke hulp te bieden. Dat vind ik echt geweldig.”

PREM
ZorgfocuZ voerde het onderzoek uit aan de hand van een vaste vragenlijst, de zogenoemde Patient Reported Experience Measure (PREM). Deze lijst werd naar 458 cliënten gestuurd, verspreid over ons hele werkgebied. In totaal vulden 145 cliënten, 32 procent, de vragenlijst in en stuurde ‘m terug. De PREM wordt uitgevoerd door alle zorgaanbieders die in Nederland wijkverpleging bieden. Alle organisaties delen hun onderzoeksresultaten verplicht met de rijksoverheid.

Huishoudelijke hulp
Voor het onderzoek naar de kwaliteit van onze huishoudelijke hulp, benaderde ZorgFocuZ in drie regio’s 100 willekeurige cliënten met huishoudelijke hulp: in Leeuwarden, Noardeast-Fryslân en in de Waadhoeke, Harlingen en Terschelling. Van de 300 aangeschreven cliënten, deden er 123 mee aan het onderzoek, 41 procent.

Onderzoeksresultaten PREM
De PREM is een vragenlijst die bestaat uit negen ervaringsvragen, twee aanbevelingsvragen, twee open vragen en een aantal achtergrondvragen. Cliënten beantwoordden de ervaringsvragen met een rapportcijfer op een schaal van 1 tot en met 10.

In 2020 leverde dat een prachtig rapport op, met allemaal ‘dikke’ achten voor de zorg van Thuiszorg Het Friese Land. Dit jaar was het resultaat zelfs nog beter. Op alle onderdelen scoorden we hoger dan vorig jaar.

De inzet en de hulp van vaste zorgverleners beloonden cliënten dit jaar met een 8.3. Het ‘op tijd langskomen bij de cliënt’ beoordeelden zij gemiddeld met een 8.6. In voorgaande jaren gaven cliënten nog aan dat er op dit onderdeel wel verbetering mogelijk was. Die suggestie pakten we met succes op.

Om zo goed mogelijk bij de cliënten aan te sluiten, werd de Cliëntenraad van Thuiszorg Het Friese Land nauw betrokken bij de voorbereiding van het onderzoek. Op hun verzoek werden dit keer twee extra vragen voorgelegd aan de cliënten:

  • Bent u tevreden over de verleende zorg tijdens corona?
  • Bent u tevreden over de communicatie tijdens corona door Thuiszorg Het Friese Land?

Cliënten bleken heel content over de verleende zorg tijdens corona (50% tevreden / 42% zeer tevreden) én over de communicatie hierover (55% tevreden / 34% zeer tevreden).

Daarnaast beloonden onze cliënten vooral de concrete ‘zorgonderwerpen’, met fraaie rapportcijfers van een 9.0 of hoger. Denk bijvoorbeeld aan deskundigheid en het leveren van zorg die past bij de manier van leven.

Onderzoeksresultaten Huishoudelijke Hulp
Om inzicht te krijgen in de ervaringen van cliënten die thuis huishoudelijke hulp ontvangen, liet Thuiszorg Het Friese Land ook dit onderzoeken. Het was voor het eerst dat er onderzoek werd uitgevoerd naar de kwaliteit van de huishoudelijke hulp.

De cliënten ontvingen hiervoor een op maat opgestelde vragenlijst. In deze lijst o.a. vragen over de informatie vanuit de organisatie, gemaakte afspraken en ervaringen met de huishoudelijke hulp. Aan de hand van deze vragen kunnen cliënten aangeven hoe tevreden zij zijn over de huishoudelijke hulp van Thuiszorg Het Friese Land. Dat zit wel goed, zo blijkt uit het resultaat. De 123 cliënten die aan het onderzoek deelnamen, waarderen Thuiszorg Het Friese Land  gemiddeld met een 8.3.

Resultaten overzicht
De belangrijkste PREM uitkomsten werden samengevat in de THFL PREM Wijkverpleging 2021 Factsheet. In het rapport ‘Uw ervaring met de hulp bij het huishouden’ staan alle uitkomsten van het onderzoek naar de Huishoudelijke hulp beschreven. 

Bekijk alle uitkomsten in één oogopslag:

Zorg bij u in de buurt

Lukt het u niet meer om alles zelf te doen, dan is Thuiszorg Het Friese Land er voor u. Dag en nacht. We komen overal in Noord- en Midden-Friesland. Ook als u afgelegen woont.

Ik zoek zorg in