Bel 0900-8864
Dag & nacht bereikbaar
Bel 0900-8864
Dag & nacht bereikbaar
Cliënten waarderen onze wijkverpleging gemiddeld met het rapportcijfer 9,1 en de huishoudelijke hulp met een 7,6, zo blijkt uit het PREM onderzoek van eind 2023.
Uit een onderzoek dat eind 2023 onder onze cliënten werd uitgevoerd, blijkt dat cliënten bijzonder tevreden zijn over de (thuis)zorg van Thuiszorg Het Friese Land. Cliënten waarderen onze wijkverpleging gemiddeld met het rapportcijfer 9,1; de huishoudelijke hulp kreeg een 7,6. Directeur Wim Faber is trots: “Onze zorg wordt door cliënten met prachtige rapportcijfers gewaardeerd. En terecht. Elke dag staan onze medewerkers met zorg en aandacht voor hen klaar.”
Jaarlijks onderzoekt Thuiszorg Het Friese Land of cliënten tevreden zijn en hoe zij de zorg ervaren die zij bij ons krijgen. Onderzoeksbureau ZorgfocuZ voerde dit onderzoek in het najaar van 2023 voor ons uit.
PREM
ZorgfocuZ gebruikte bij het onderzoek een vaste vragenlijst, de zogenoemde Patient Reported Experience Measure (PREM).
De PREM is een vragenlijst die bestaat uit negen ervaringsvragen, twee aanbevelingsvragen, twee open vragen en een aantal achtergrondvragen. Deze vragenlijst werd naar 314 cliënten gestuurd, verspreid over ons hele werkgebied. In totaal vulden 105 cliënten (33 procent) de vragenlijst in en stuurden deze terug. Het leverde Thuiszorg Het Friese Land een mooi hoog rapportcijfer op: 9,1.
Directeur Wim Faber geeft alle eer aan zijn medewerkers. “Zij doen hun uiterste best, iedereen werkt keihard om de beste zorg te bieden. Ondanks de krappe bezetting in sommige van onze teams en bij de huishoudelijke hulp die wij bieden. Dat zien cliënten, zij zijn tevreden en vol lof.”
Huishoudelijke hulp onder de loep
ZorgfocuZ onderzocht dit keer op verzoek van Thuiszorg Het Friese Land ook hoe tevreden cliënten zijn over de huishoudelijke hulp die wij bieden. Het was de tweede keer dat dit onderzocht werd. De cliënten ontvingen hiervoor een op maat opgestelde vragenlijst, met onder andere vragen over gemaakte afspraken, ervaringen met de huishoudelijke hulp en over de informatie die cliënten van onze organisatie ontvangen.
ZorgFocuZ benaderde voor dit onderzoek 200 willekeurige cliënten in de gemeente Leeuwarden. Hiervan deden er 86 mee aan het onderzoek (43 procent).
Kritisch in Leeuwarden
In 2021 vroeg ZorgfocuZ voor het eerst aan cliënten, overal in Noord- en Midden-Fryslân, hoe zij denken over de huishoudelijke hulp van Thuiszorg Het Friese Land. In 2021 beoordeelden cliënten de huishoudelijke hulp met het gemiddelde rapportcijfer 8,3, in 2023 was dat 7,6.
In tegenstelling tot 2021, bevroegen we dit keer alleen cliënten in de gemeente Leeuwarden. Mogelijk ligt daar de oorzaak van het lagere rapportcijfer. Cliënten in de gemeente Leeuwarden, zijn kritischer op onze zorg dan cliënten in andere Friese gemeenten. Wij zijn tevreden met het cijfer 7,6.
Resultaten overzicht
Elk jaar voeren alle Nederlandse zorgaanbieders die wijkverpleging bieden de PREM uit. De deelnemende organisaties delen hun onderzoeksresultaten verplicht met de rijksoverheid.
Benieuwd naar het volledige overzicht van de onderzoeksresultaten?
Bekijk de resultaten, door te klikken op de hieronder vermelde links:
Lukt het u niet meer om alles zelf te doen, dan is Thuiszorg Het Friese Land er voor u. Dag en nacht. We komen overal in Noord- en Midden-Friesland. Ook als u afgelegen woont.