Spring naar inhoud

Thuiszorg Het Friese Land introduceert het Verpleegkundig Adviesgesprek

Thuiszorg Het Friese Land werkt sinds begin 2025 met het Verpleegkundig Adviesgesprek. Hiermee leveren we niet langer automatisch zorg, maar onderzoeken we samen met een potentiële cliënt wat iemand nodig heeft om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen. Zelfredzaamheid en zoveel mogelijk zelf de touwtjes in eigen hand blijven houden, is het uitgangspunt van het van het Verpleegkundig Adviesgesprek.

Met het adviesgesprek wil Thuiszorg Het Friese Land veel beter in kaart brengen welke mensen verpleegkundige (fysieke) zorg nodig hebben en welke mensen gebaat zijn bij (zorg)hulpmiddelen, bijvoorbeeld gecombineerd met hulp van familie, mantelzorgers en vrienden. Deze nieuwe werkwijze is nodig om ook in de toekomst de gewenste (thuis)zorg te kunnen blijven bieden. 

Succesvolle pilot 

Het Verpleegkundig Adviesgesprek werd afgelopen zomer tijdens een succesvolle pilot al ingezet door onze wijkteams in Dokkum en Dongeradeel. Voor iedere aanvraag voor zorg, werd een adviesgesprek ingepland. Wijkverpleegkundige Jolanda de Boer merkte al snel dat huisartsen en transferbureaus hun patiënten hierdoor op een andere manier doorverwijzen. “Zei een huisarts eerst bijvoorbeeld nog ‘de thuiszorg moet maar even komen om u te zwachtelen’, of ‘ik zal thuiszorg voor u regelen’, nu verwijzen ze door met de woorden ‘ik vraag of de thuiszorg een adviesgesprek met u inplant’. Op die manier komen we anders bij een cliënt binnen. Het gaat niet alleen om zorg, maar we geven een passend advies om zo lang mogelijk zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen.”

Hulpmiddelen

Tijdens het adviesgesprek onderzoekt één van onze wijkverpleegkundigen, samen met een potentiële cliënt en zijn of haar directe naasten, wat er nodig is voor die cliënt om zelfstandig thuis te blijven wonen. Daarbij denken we niet alleen aan zorg of huishoudelijke ondersteuning, maar bijvoorbeeld ook aan het inzetten van hulpmiddelen en zorgtechnologie, zoals: 

  • de druppelbril
  • een hulpmiddel om de steunkousen aan te trekken
  • een slimme medicijndispenser zoals de Medido
  • de mogelijkheid van beeldbellen. 

Met het inzetten van een van deze hulpmiddelen, houdt de cliënt de touwtjes zelf in handen en houdt iemand dus zelf de regie over het eigen leven. Blijkt tijdens het adviesgesprek, dat iemand wel degelijk de zorg van ons wijkteam nodig heeft, dan bieden we dat uiteraard. 

Meer informatie?

Wilt u als verwijzer meer informatie over de zorg voor uw kwetsbare (oudere) patiënten? Neem gerust contact met ons op. Wij ondersteunen u graag bij de zorg voor uw patiënten.