Huishoudelijke hulp

Veelgestelde vragen

Voor wie is huishoudelijke hulp?
Iedereen met een huishouden die huishoudelijke hulp nodig heeft, kan gebruik maken van Thuiszorg Het Friese Land. Wij leveren geen huishoudelijke hulp aan bedrijven.


Hoe weet ik of mijn hulp betrouwbaar is?

De huishoudelijke hulpen werken vaak al jarenlang via Thuiszorg Het Friese Land. Wij hebben jarenlange ervaring met het selecteren van betrouwbare hulpen. Mocht blijken dat de huishoudelijke hulp desondanks niet aan onze criteria voldoet, dan wordt hij of zij per direct uit ons bestand verwijderd.


Waar moet ik wonen om huishoudelijke hulp van Thuiszorg Het Friese Land te krijgen?

Wij leveren huishoudelijke hulp in Noord en Midden Friesland. Wilt u weten of we ook in uw gemeente komen? Neemt u dan contact op met 0900-8864.


Ik ben lid van Het Friese Land Voor Leden. Krijg ik korting?

Leden van Het Friese Land krijgen korting. Meer hierover leest u hier.


Welke taken voert mijn huishoudelijke hulp uit?

De hulp doet werkzaamheden in en om huis. U maakt samen met uw hulp afspraken over het werk dat gedaan moet worden. Denk aan stofzuigen, ramen zemen, bed opmaken, wassen, afstoffen en boodschappen doen.


Neemt de hulp zelf schoonmaakspullen mee?

U zorgt zelf voor schoonmaakspullen en werkmaterialen. Volgens de Arbowet moet u zorgen voor een veilige en gezonde leefomgeving. Het werkmateriaal, zoals bijvoorbeeld een keukentrap of stofzuiger, moet daarom in orde zijn.

Moet ik thuis zijn als de hulp komt?

U maakt  zelf afspraken met uw hulp over de werktijden. U hoeft niet thuis te zijn als uw hulp komt. Natuurlijk zorgt u er wel voor dat hij of zij uw huis in kan.


Hoe betaal ik mijn hulp?

Kiest u voor huishoudelijke hulp Basis, dan spreekt u met uw hulp af hoe u hem of haar uitbetaalt. Kiest u voor huishoudelijke hulp Plus, dan regelt Thuiszorg Het Friese Land de betaling aan uw hulp.


Kan ik mijn hulp financieren uit mijn pgb?

U mag uw huishoudelijke hulp financieren uit uw pgb, indien u het pgb van uw gemeente krijgt. Uw gemeente kan u hier meer informatie over geven.


Ik heb specifieke wensen. Houdt u daar rekening mee?

Wij houden zoveel mogelijk rekening met uw wensen. Wij selecteren niet op huidskleur, religie en seksuele geaardheid. Heeft u wensen die buiten deze categorieën vallen, dan proberen wij hier rekening mee t e houden. U geeft uw wensen aan in het gesprek met de medewerker  van Thuiszorg Het Friese Land.


Ik ben ontevreden over mijn hulp. Wat nu?

Bent u ontevreden over uw hulp? Neemt u dan contact op met Thuiszorg Het Friese Land. Bel 0900-8864 en vraag naar uw contactpersoon. Samen kijkt u wat de beste oplossing is. Als het nodig is, bemiddelen wij een nieuwe hulp voor.


Moet ik een contract opstellen met  mijn hulp?

U bent werkgever van de huishoudelijke hulp. Het is daarom verstandig de werkafspraken schriftelijk vast te leggen in een contract. In dit contact staan de afspraken over onder andere het aantal uren dat de hulp voor uw werkt en het uurtarief dat u betaalt.


Moet ik mijn hulp aangeven bij de belastingdienst?

Werkt u hulp minder dan drie dagen per week, dan hoeft u het niet aan  te geven bij de Belastingdienst. Als uw hulp drie dagen of meer bij u werkt, moet u dit aangeven bij de Belastingdienst. Meer informatie hierover kunt u krijgen van de Belastingdienst.


Heeft mijn hulp recht op vakantie?

Ja, uw hulp heeft recht op vakantie. Uw hulp heeft recht op vier keer het aantal werkdagen per week. Werkt uw hulp bijvoorbeeld één dag per week voor u, dan heeft hij of zij recht op vier vakantiedagen per jaar, wat neerkomt op vier vakantieweken. Tijdens de vakantie hoeft u uw hulp niet te betalen, het vakantiegeld zit bij de uurprijs inbegrepen. Als u dat wilt, regelen wij vervangende hulp. U betaalt dan alleen de vervangende hulp.


Wat als mijn hulp ziek is?

Is uw hulp langer dan een week ziek? Dan kunnen wij vervangende hulp voor u regelen. Houdt er rekening mee dat u de zieke hulp zes weken moet doorbetalen. Bij vervanging betaalt u dus uw zieke hulp én de vervangende hulp.


Waar kan ik terecht met klachten anders dan over mijn hulp?

Thuiszorg Het Friese Land doet haar uiterste best u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Ondanks dat kan het zijn dat u niet helemaal tevreden bent. Daarom hebben wij een klachtenregeling. Meer hierover leest u hier.


Wat als ik de hulp niet meer nodig heb, zit ik dan aan de hulp vast?

U kunt de huishoudelijke hulp opzeggen wanneer u wilt, met inachtneming van de opzegtermijn van een maand. U laat schriftelijk aan de hulp weten waarom u de huishoudelijke hulp opzegt. 

financiering van uw zorg

Wilt u meer weten de financiering van de zorg die u ontvangt? Of wilt u weten voor welke zorg u in aanmerking komt?

 

Lees verder

ons aanbod

Soms heeft u thuis zorg nodig. Na terugkeer uit het ziekenhuis bijvoorbeeld. Dan is het fijn dat er mensen voor u klaar staan.

 

Lees verder

thuisleven

Met Thuisleven willen we ervoor zorgen dat u gemak én voordeel heeft van onze dienstverlening.


Lees verder.